Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl
http://suzukiklub.pl/forum/

4H, 4HLock, 4LLock Grand Vitara
http://suzukiklub.pl/forum/viewtopic.php?f=71&t=7476
Strona 1 z 2

Autor:  Dale [ 26-01-2011, 14:56 ]
Tytuł:  4H, 4HLock, 4LLock Grand Vitara

Moje auto to Grand Vitara 2,4 VVT. Mam pytanie do doświadczonych użytkowników tego modelu - w jakich warunkach można korzystać z napędów 4L Lock. (instrukcje przeczytałem, ale nie jest wyczerpująca) Chciałbym wiedzieć czy można włączyć ten napęd na suchym stromym podjeździe - na asfalcie lub płytach zakładając minimalne skręty kierownicą ? Czy można stosować ten napęd na śliskiej, stromej nawierzchni ?

Autor:  Jaczek [ 26-01-2011, 20:14 ]
Tytuł: 

bardzo duzo jest tematow na tym forum na tamat twojego pytania poszukaj i poczytaj wszystko jest opisane.....

Autor:  czoboki [ 26-01-2011, 21:50 ]
Tytuł: 

No niestety, tematy o tym przeszły na drugą stronę, a to kłopot...

Dale
Poczytaj ten wątek: viewtopic.php?t=3969
11-ty post na pierwszej stronie wątku z dnia 7.12.2010 (mój zresztą ;) )

Warto też poczytać instrukcję auta :D Chociaz w tym punkcie jestem wstanie zrozumieć wiele osób, bo sam często stosuję zasadę "jak wszystko zawiedzie - przeczytaj instrukcję" :D

Autor:  netan [ 26-01-2011, 22:00 ]
Tytuł: 

Jest trochę informacji na forum, ale mniej więcej to samo co w instrukcji, czyli 4H Lock i 4L Lock nie używać na twardym podłożu (asfalt, beton) i najlepiej tylko do jazdy na wprost.
Mam dokładnie ten sam dylemat i nic konkretnego nie znalazłem.
Dołączę sie do pytania. Czy używać 4H Lock i 4L Lock w warunkach:
1. Zaśnieżona kręta górska droga.
2. Leśna droga z zakrętami.

Autor:  czoboki [ 26-01-2011, 22:09 ]
Tytuł: 

Znaczy to co poniżej to nie jest konkretne?
Cytuj:

- 4HL -nie blokujesz mostów tylko centralny mechanizm róznicowy
- 4L blokada centralnego mechanizmu róznicowego + reduktor
- Twoje auto nie ma blokady mostów

4HL - tylko i wyłącznie na śliskiej/luźnej nawierzchni, od biedy na suchej ale nie wolno skręcać
4L luźna/sliska i grząsaka nawierzchnia

Generalnie 4HL i 4L tylko poza asfaltem (czutry, piach, trawa), mokry asfalt nie jest wystarczająco śliska nawierzchnią


Czytaliście ten post i cały wątek? Moim zdaniem nie. Na temat używania napędów w GV wszystkich generacji napisano na tym forum moim zdaniem wszystko.

Tak ja wiem, pytanie czy zaśniezona górska droga jest wystarczająco śliska? Odpowiedź tak jest. Podobnie leśna droga.

Rany, starzeję się :(

Autor:  netan [ 26-01-2011, 23:15 ]
Tytuł: 

Czytałem nie tylko ten wątek, ale też inne, nawet instrukcję przed zakupem dokładnie przeczytałem.
Jest tam wzmianka, że samochodem na zakrętach może trząść, ale na szczęście dotyczy to modeli z LSD.
Na zaśnieżonej górskiej drodze może na zakręcie zdarzyć się czysty asfalt i z jednej strony niechciałbym na zakręcie przełaczać napędu, ale też niechciałbym go wykończyć.
Dla Ciebie może to już normalka, ale ja wolę dopytać teraz niż za jakiś czas pisać że centralny dyfer mi stuka :) .
Ten przyklad co podał Dale, czyli np. ostry podjazd po pozbruku i na samej górce skręt. Pewnie za parę tysięcy kilometrów jakiś nawyk sie wyrobi, ale przypomnij sobie swoje pierwsze chwile z 4x4 :).

Pozdrawiam,

Piotr

Autor:  czoboki [ 26-01-2011, 23:28 ]
Tytuł: 

Pamiętam te pierwsze chwile i sorki, ale jak mi powiedzieli, że blokada dyfra tylko jak jest śnieg/lód lub na luźnej nawierzchni to nie miałem problemów ze zrozumieniem.
Wiesz tu nie o nawyki chodzi, a o myślenie. Warto poczytać co oznacza w praktycze dla układu npedowego zablokowanie dyferencjału.

Zaczynałem swoja przygode z 4x4 na tym forum nieco ponad trzy lata temu i mowiąc szczerze wszystko co chciałem wiedzieć o napędzie wyczytałem tu właśnie.

Nieobecny już na tym forum (chyba) kolega napisał dekalog dla jimnastyków, który idealnie oddaje zasady użycia napędów.

Naprawdę, wystarczy dobrze poszukać i znajdziesz na tym forum odpowiedź na 99,9% swoich pytań o napędy :D
Wiem że się niechce, że trzeba przekopac duzo postów, ale naprawdę wszystko tu jest :) A ostanio były chyba ze trzy tematy. Stąd zgryźliwośc i złosliwiść w postach jako odpowiedzi.
A jeśli w znalezionym temacie nie ma wszystkie co chce się wiedzieć, to należy kontynuować dany temat, a nie zaczynać nowy :D

Jest tu naprawde dużo osób, które chętnie pomogą, ale pisanie po raz n-ty tego samego w ciągu kilku tygodni może wyprowadzić z równowagi :)

Autor:  Dale [ 26-01-2011, 23:58 ]
Tytuł: 

Dziękuję za odpowiedź, ale ciągle mam wątpliwość co do 4LLock. Generalnie myślałem, że reduktor może także umożliwić mi np. wjazd załadowanym autem pod bardzo stromy podjazd.
Pytanie 1) Co zrobić jeżeli stromy podjazd jest asfaltowy, a w przełożeniu 4H silnik ewidentnie męczy się, bo samochód nie jest rozpędzony ? Czy mogę wtedy wykorzystać 4LLock ?
Pytanie 2) Mam też wątpliwość co do zapisu w instrukcji, że napęd 4HLock "[...] należy wykorzystywać w sytuacjach wymagających poprawy własności trakcyjnych, np. na drogach o śliskiej nawierzchni". W innym miejscu jest też wzmianka, że "należy w maksymalnym stopniu unikać korzystania z zakresów 4HLock i 4LLock na mokrej jezdni, ponieważ grozi to poważnym uszkodzeniem układu przeniesienia napędu". Jak ma się to do takiej sytuacji: jest odwilż, śliski podjazd bo interweniuje system TC. Czy mogę włączyć 4HLock ?

Autor:  netan [ 27-01-2011, 07:34 ]
Tytuł: 

Tutaj nie chodzi o powtarzanie tego co można znaleźć w instrukcji, a co oznacza blokada dyfra też wiem - w teorii.
Być może pytanie było źle postawione, więc postaram się bardziej konkretnie.
Powiedzmy na 10 km odcinku drogi na której lepiej byłoby skorzystać z trybu Lock mogą zdarzyć się krótkie odcinki ( 10-20 m) twardej (czysty asfalt, ubity piasek) i pół biedy jeżeli na prostej, ale jak na zakręcie to już gorzej.
W instrukcji jest, że jazda po twardym może doprowadzić do uszkodzenia napędu, przełączanie na takie krótkie odcinki w tryb 4H wydaje mi się mało praktyczne, zwłaszcza, że trzeba pamiętać o wyprostowanych kołach i czasami zwolnić i przyspieszyć.
Pytanie co robicie w praktyce w takich sytuacjach, bo może to jest tak jak z buksowaniem kół w samochodzie z napędem na jedną oś, każdemu się pewnie zdarzyło nie raz i samochód się nie rozsypał.

Autor:  czoboki [ 27-01-2011, 08:56 ]
Tytuł: 

Dale pisze:
ciągle mam wątpliwość co do 4LLock. Generalnie myślałem, że reduktor może także umożliwić mi np. wjazd załadowanym autem pod bardzo stromy podjazd.
Pytanie 1) Co zrobić jeżeli stromy podjazd jest asfaltowy, a w przełożeniu 4H silnik ewidentnie męczy się, bo samochód nie jest rozpędzony ? Czy mogę wtedy wykorzystać 4LLock ?

Możesz, ale po prostej. Pamiętaj jednak, że 4L możesz włączyć/wyłączyć tylko gdy auto stoi i koła są na wprost. 4HL włączamy przy jeździe na wprost i przy prędkości poniżej 100 km/h

Dale pisze:
Pytanie 2) Mam też wątpliwość co do zapisu w instrukcji, że napęd 4HLock "[...] należy wykorzystywać w sytuacjach wymagających poprawy własności trakcyjnych, np. na drogach o śliskiej nawierzchni". W innym miejscu jest też wzmianka, że "należy w maksymalnym stopniu unikać korzystania z zakresów 4HLock i 4LLock na mokrej jezdni, ponieważ grozi to poważnym uszkodzeniem układu przeniesienia napędu". Jak ma się to do takiej sytuacji: jest odwilż, śliski podjazd bo interweniuje system TC. Czy mogę włączyć 4HLock ?

Moim zdaniem jednak nie czytałeś uważnie :)
Mokry asfalt/beton nie jest wystarczająco śliski :D Czy zdażyło ci się, że jadąc swoją GV w warunkach o jakich piszesz włączył się ESP?

Jedna uwaga generalnie blokowanie centralnego dyfra poprawia stabilność jazdy na wprost, ale utrudnia skręcanie :D Auto nie chce skręcać :D Jazda po krętych drogach z 4h wymaga dużej uwagi, bo można nieskręcić.

Poza tym pamiętajcie, że macie stały napęd na dwie osie. Pobawcie się swoimi autami na jakimś placu. Zobaczcie jak auta się zachowują w każdym położeniu przełącznika napędów.

Ustawcie sobie slalom na jakiejś prostej i pokonajcie go możliwie jak najszybciej w w trybie 4H, 4HL i 4LL. Pamietajcie, że przy włączonym reduktorze ESP nie działa, działa tylko ABS (niestety ;) )

GV II ma na tyle fajny napęd, że używanie pozostałych to napradę rzadkość. W zeszłym roku byłem na Litwie. 1000 km po szutrach i polnych oraz leśnych drogach. 4HL włączyłem tylko raz przez kilka km i wyłączyłem bo lepiej było jechac normalnie. :)

Cytuj:
Pytanie co robicie w praktyce w takich sytuacjach, bo może to jest tak jak z buksowaniem kół w samochodzie z napędem na jedną oś, każdemu się pewnie zdarzyło nie raz i samochód się nie rozsypał.

Zgadza się :)

Naprawdę pobawcie się autami. Jeśli nie macie placu, to nawet na normalnej drodze jak jest pusto i bezpiecznie, spróbujcie wejść gwałtownie w zakręt. Zobaczycie, że naprawdę trzeba się starać aby ESP zaczęło działać :) Oczywiście zakładam, że macie zimowe opony :D Jeśli nie, to będzie działać częściej :)

Autor:  Lukask [ 27-01-2011, 19:52 ]
Tytuł: 

I jeszcze jedna uwaga nie wolno jeździc po asfalcie dłuższych odcinków drogi, jak lecisz an reduktorze i musisz przeskloczyć drogę czy coś takiego to nic nie musisz wyłączać ;)

Autor:  czoboki [ 27-01-2011, 21:30 ]
Tytuł: 

Lukask :D
Sorki, możesz edytować swoj post? Powiem szczerze: ja rozumiem co chcesz powiedzieć, ale myślę, że pytający koledzy nie :D

Autor:  netan [ 27-01-2011, 22:59 ]
Tytuł: 

Dzięki za wyjaśnienia dokładnie o takie informacje mi chodziło :).

Autor:  czoboki [ 27-01-2011, 23:48 ]
Tytuł: 

Ufffff... ;)
Przyjemności z jazdy życzę :)

Nie wiem skąd jesteście :) Jeśli z wawy czy okolic i jeśli będziecie mieli ochotę to na wiosnę na bezdroża zapraszam :) A jeśli gdzies dalej to poszukajcie w okolicy, na 100% znajdziecie ludzi którzy was wyprowadzą w pole ;) i pomogą wam poznać wasze auta i ich możliwości:)
Pamiętajcie tylko zawsze o: http://www.treadlightly.pl/

Autor:  Dale [ 28-01-2011, 19:05 ]
Tytuł: 

Dzięki za info. :)
w 4LLock faktycznie nie działa ESP ale działają niektóre jego funkcje, np. system kontroli trakcji.

Autor:  czoboki [ 29-01-2011, 15:51 ]
Tytuł: 

Z tego co ja zauważyłem, to działa tylko ABS.

Autor:  Dale [ 29-01-2011, 21:00 ]
Tytuł: 

kontrola trakcji też działa, żeby koła nie buksowały na śliskim podjeździe przy 4LLock, bo wtedy jest bardzo duża siła i moment obrotowy nawet przy lekkim dodawaniu gazu.
Proszę o wytłumaczenie, jak Grand Vitara zachowa się podczas ruszania na 4H, 4HLock i 4LLock gdy koła po lewej stronie samochodu stoją na suchym, a koła po prawej stronie samochodu stoją na śliskim ? Ten przykład pomógłby mi zrozumieć zasadę działania poszczególnych napędów.
Pozdrawiam

Autor:  kawusik [ 30-01-2011, 00:37 ]
Tytuł: 

Skoro centralny mech. różnicowy działa tak:
http://www.youtube.com/watch?v=ZoThxbFr6ow
to jak go zablokujesz w położeniu 4Hlock albo 4Llock, to koła osi, które znajdą się na twardym będą napędzały, a koła na śliskim będą się kręciły z taką samą prędkością obrotową, tutaj
http://www.youtube.com/watch?v=daJH_WoH ... re=related
GV wjeżdża sobie na 4Llock, też trochę to widać.

Też mi się wydaję, że przy 4L ESP w ogóle nie działa, ale mogę się mylić :)

Autor:  czoboki [ 30-01-2011, 00:58 ]
Tytuł: 

Dale pisze:
kontrola trakcji też działa, żeby koła nie buksowały na śliskim podjeździe przy 4LLock, bo wtedy jest bardzo duża siła i moment obrotowy nawet przy lekkim dodawaniu gazu.


Nie działa na 100% chyba, że masz jakąs nową wersję. U mnie, i u kilku innych osób które znam, na 100% w 4L działa tylko ABS a i to bym chętnie wyłączył.

Nie raz podjeżdżałem pod górke na buksujacych kołach lub stałem sobie w miejscu, a kółka się wesoło kręciły.

Autor:  leniwiec [ 30-01-2011, 09:33 ]
Tytuł: 

czoboki pisze:

Nie działa na 100%

.


No to ciekawe-u mnie działa :szok: :D

Autor:  czoboki [ 30-01-2011, 12:44 ]
Tytuł: 

Na 4L? czy na 4HL?

Na 4L ESP u mnie nie działa, jak już pisałem, nie raz się zagrzebałem lub wjeżdżałem pod rózne gorki ze wszystkimi kołami kręcącymi się zdecydowanie szybciej niz by to wynikało z prędkości auta.

Autor:  leniwiec [ 30-01-2011, 13:25 ]
Tytuł: 

Na 4L oczywiście.Zapala sie co prawda lampka ESP OFF,ale dalej działa funkcja blokowania tych kół,które tracą przyczepność,o czym z resztą informuje instrukcja. :)

Autor:  czoboki [ 30-01-2011, 19:33 ]
Tytuł: 

Sprawdzę na wiosnę albo niedługo w górach jak będzie okazja :)

Autor:  tomaszek [ 30-01-2011, 21:01 ]
Tytuł: 

według tego wychodzi że można jechać na zablokowanym Lock zarówno z ESP jak i bez ESP
http://www.youtube.com/watch?v=Zy8jocfu0bg&NR=1

Autor:  Dale [ 30-01-2011, 22:13 ]
Tytuł: 

Dzięki za wytłumaczenie zagadnienia.
Czy gdy interweniuje TCS można nadal dodawać gaz ? Czy trzeba zdjąć nogę z gazu i od nowa delikatnie go wcisnąć ?

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+01:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/