Poprawiłem już konfigurację serwera, więc obrazki i dźwięki zamieszczone na poprzedniej stronie wątku są już widoczne/słyszalne.
A tutaj nowe - histogram dźwięku (pionowa oś - częstość dźwięku, oś pozioma - upływający czas) nagranego w momencie gdy załączyłem silnik po swobodnym toczeniu się auta i zacząłem przyspieszać. Mikrofon był przymocowany do mocowania wału napędowego - tuż obok łożyska.
Załączenie silnika między 22:18 i 22:19. Białe szumy poniżej 2 kHz to po prostu szum toczenia, pracy silnika i opon, ale wyraźnie widać mocniejszy sygnał na poziomie 2.5 kHz, który zaczyna się pojawiać w 22:21.5 minuty. Potem mniej więcej w momencie 22:27.5 pojawia się dodatkowe piszczenie na częstości około 3.5 kHz. Przy innych prędkościach obserwowałem też jeszcze wyższe tony - wyraźny sygnał na 6.5 kHz.
A tutaj nagranie odpowiadające mniej więcej powyższej sytuacji - najpierw swobodne toczenie się auta przy wyłączonym silniku (stan sprzęgła nie miał znaczenia) - do mniej więcej 21~22 sekundy nagrania, potem uruchomienie silnika i nabieranie prędkości.
Plik MP3 (jakieś 480 kB)Najpierw słychać "ćwierkanie" na 2.5 kHz, które zaniknie tuż przed uruchomieniem silnika. Potem będzie je znowu słychać a po chwili dołącza ten wyższy dźwięk na 3.5 kHz (tak jak na obrazku).
p.s.
Tak jak pisałem wcześniej - dźwięk tym razem jest także wyraźnie słyszalny w kabinie, ale tym razem tego nie nagrywałem. Poprzednimi razami nagrywałem też w kabinie wsuwając mikrofon między podłokietnik a tunel środkowy - od strony tylnych siedzeń. Lokalizowanie tego "na ucho" nie ma sensu ponieważ niesie się po kabinie i w dodatku każdy słyszy inaczej (np. ja słyszałem po prawej, pasażer po lewej, obydwoje słyszeliśmy z przodu, itd).
Nie wiem czy już pisałem, ale poprzednio ASO wykonało prosty test - wymontowanie wału i przejażdżka bez niego: jest wał - piszczy, nie ma wału - nie piszczy. Git - mamy usterkę. Problem moim zdaniem w tym, że to może być skutek a nie przyczyna.
A tak swoją drogą SMP się do mnie odezwało, pisząc:
Cytuj:
Przykro nam, że w Pana samochodzie pojawiają się piski. Do tej pory serwis dwukrotnie wymienił wał napędowy. Wał napędowy był modyfikowany przez producenta, więc nie powinien sprawiać problemów. Uprzejmie proszę udać się do serwisu. Serwis wykona diagnozę i wtedy podejmiemy decyzję.
Z powyższego najciekawsza jest informacja, którą wytłuściłem - skoro producent modyfikował wał napędowy, to znaczy, że mieli po temu jakiś powód ...