DS pisze:
Zalecanym przez Suzuki jest obecnie jest Ecstar, Shell i inne stają się opcjonalnymi.
Zgadza się. Mi w ASO przy zerowym przeglądzie powiedzieli, że wcześniej Suzuki miało jakąś umowę z Shell, ale coś się (chyba) nie dogadali i teraz oficjalnie polecają ten swój Ecstar, który jest trochę jak Yeti
, bo nawet w mało którym ASO go leją domyślnie. Jak pisałem, mi w ASO sami z siebie zalali Totala 5W30 i nawet nie bardzo wiem jaki, bo jak się dopytywałem to stwierdzili, że na beczce mają tylko informację: "5W30 C3 Total".
Natomiast Suzuki Polska, na moje zapytanie o olej, napisało m.in. tak: "Biorąc pod uwagę jakie występują w naszym kraju warunki klimatyczne, warunki drogowe itp. zalecamy, aby lepkość oleju silnikowego wynosiła
5W-30 (instrukcja obsługi jest jedna na wszystkie rynki). Takim olejem jest np. sygnowany przez producenta pojazdów SUZUKI olej
ECSTAR F9000 (dostępny w ASO SUZUKI). Oczywiście nie oznacza to, że nie można stosować olejów innych producentów". Ciekawe czy zbieżność w nazwach ECSTAR
F9000 i TOTAL QUARTZ
9000 to przypadek, czy może coś więcej?
W instrukcji dla silnika K14D zaleca się 0W20 (alternatywnie 5W30), ACEA: A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5, API: SL, SM lub SN, ILSAC: GF-3, GF-4 lub GF-5. Więc ta tolerancja dla norm jest dość szeroka, skoro nawet można stosować np. ACEA A1/B1 (chyba wycofana), API SL (z roku 2001) lub ILSAC GF-3 (również z 2001). Z tego co czytałem (bo nie czuję się tu znawcą i mogę jedynie bazować na znalezionych informacjach), to obecnie ACEA wprowadza C5 w miejsce specyfikacji ACEA A1/B1, z uwagi m.in. na filtr cząsteczek stałych.
Więc mam wrażenie, że my się bardziej przejmujemy tą kwestią i toczymy tu dyskusje, czy lać 0W20, czy 5W30, czy z taką czy owaką specyfikacją, bo może taki będzie lepszy w zimie, a taki przy obciążeniu i że silnik może ciasno spasowany, ale z drugiej strony łatwiej zerwać film... a w ASO leją to co mają pod ręką byle miało 5W30 w nazwie.
Ja po przeanalizowaniu tego wszystkiego chyba zaryzykuję tego Shell Helix Ultra SP 0W-20. 0W20 jak zaleca Suzuki w instrukcji, norma ACEA C5 (czyli zastępstwo dla A1/B1 dla nowszych silników) oraz API SP (czyli nowa norma z maja 2021 następca SN i zastępstwo SN Plus, uwzględniająca mi problem LSPI). No i czytałem pozytywne opinie na temat technologii Gas to Liquid (GTL) jako bazy oleju. Tylko ta cena około 200 zł na 5 litrów trochę zniechęca, ale jest do przełknięcia.
Tak na marginesie, ciekawe czy problem LSPI też dotyczy silnika K14D? Ech ten bezpośredni wtrysk, chyba więcej problemów niż korzyści z tego jest.