Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 18-04-2024, 01:30

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna
Autor Wiadomość
Post: 20-08-2009, 13:29 
Offline

Rejestracja: 20-08-2009, 13:20
Posty: 2
Witam, jako, że jestem tu pierwszy raz chciałbym się z wszystkimi przywitać.

Dobra a teraz do sedna, otóż jestem aktualnie posiadaczem Vitary '90 1.6, i mam kilka męczących mnie spraw.
Otóż po pierwsze, co macie ustawione na przednich kołach - FRee czy Lock? Chodzi oto, że jeżdżę z napędem na tył, a spalanie mam na poziomie 15l/100km co wg. mnie jest znacznie za duże zwłaszcza, że nie jeżdżę na razie w terenie gdzie takie spalanie byłoby normą.
Dlatego zadaję pytanie jakie muszę mieć ustawienie na przednich kołach żeby nie było spalania 4x4 mimo, że jeżdżę z napędem na tył.

Po drugie czy obroty ok 1600 obr/min zaraz po odpaleniu nie są za duże? Bo wg. mnie tak i to bardzo, i jakie powinienem ustawić. Mam nadzieję, że jestem w stanie zrobić to sam w domowym zaciszu.

Pozdrawiam i z góry dziękuje za odpowiedź


Na górę
 Tytuł:
Post: 20-08-2009, 17:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-11-2007, 15:10
Posty: 145
Lokalizacja: Warszawa
Jeżeli nie chcesz mieć napędu na przednie koła to powinienś ustawić pozycję Free a na reduktorze napęd tylko na tył (2H). Jak będziesz potrzebował napędu na 4 koła to przestawisz reduktor na (4H albo 4L) i zapinasz sprzęgiełka w piastach w pozycję Lock.

Obroty za raz po zapaleniu na poziomie 1600 obr/min są chyba normalne w Suzukach, ale chwilę po uruchomieniu powinny spaść. Jeżeli nie to masz coś z automatycznym ssaniem - to może też tłumaczyć spalanie na poziomie 15 l/100 km. Poza tym sprawdź ciśnienie w oponach bo to też nie sprzyja oszczędzaniu :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 20-08-2009, 19:34 
Offline

Rejestracja: 20-08-2009, 13:20
Posty: 2
No i mój błąd miałem ustawione na LOCK, czy to mogło mieć jakiś wpływ na spalanie? Jeszcze zapomniałem dodać, że to chodzi o GAZ.
Ciśnienie w oponach mam dobre bo ostatnio miałem wizytę u wulkanizatora i przy okazji dopompował koła.

Co do obrotów to nie spadają jakoś znacznie po chwili jazdy, może maksymalnie do 1400 obr/min.
Zobaczę czy coś się może zmieni jak nie to będę musiał kombinować coś z tymi obrotami.

Dzięki wielkie za odpowiedź,
Pozdrawiam


Na górę
 Tytuł:
Post: 20-08-2009, 20:19 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-11-2007, 15:10
Posty: 145
Lokalizacja: Warszawa
Przełączenie na Lock mogło mieć wpływ na spalanie - po to jest przełącznik. Na temat spalania gazu nie mam wielkiego pojęcia, więc nie będę się wypowiadał. Wiem że w Suzukach obroty na zimno są stosunkowo wysokie, a po rozgrzaniu spadają do regulaminowych.


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-08-2009, 06:53 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15-12-2006, 15:52
Posty: 774
Lokalizacja: Białystok
Lock powoduje, że obraca się przedni wał oraz przedni most. Spalanie może od tego nieznacznie wzrosnąć, ale nie żeby od razu w litrach. 15 l gazu to wcale niedużo jak na vitarę ;) ale obroty masz faktycznie za wysokie, no i przydałoby się pewnie gaz wyregulować.


Na górę
 Tytuł:
Post: 21-08-2009, 21:05 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14-10-2007, 21:38
Posty: 96
Lokalizacja: Wrocław
a jeżdżąc na LOCK nie porozwalałeś sprzęgiełek na asfalcie? W suzach most przedni jest blokowany a to oznacza, że koło lewe przód i prawe przód obraca się z taką samą prędkością = na zakrętach sprzęgiełka dostają na asfalcie strasznie w d...ę.

_________________
Adam


Na górę
 Tytuł:
Post: 22-08-2009, 10:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-11-2007, 15:10
Posty: 145
Lokalizacja: Warszawa
killer78 pisze:
a jeżdżąc na LOCK nie porozwalałeś sprzęgiełek na asfalcie? W suzach most przedni jest blokowany a to oznacza, że koło lewe przód i prawe przód obraca się z taką samą prędkością = na zakrętach sprzęgiełka dostają na asfalcie strasznie w d...ę.
Chyba jednak nie bo po spięciu sprzęgiełek jest jeszcze dyferencjał w moście i przednie koła mogą się obracać z różną prędkością.


Na górę
 Tytuł:
Post: 22-08-2009, 18:09 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14-10-2007, 21:38
Posty: 96
Lokalizacja: Wrocław
[/quote] Chyba jednak nie bo po spięciu sprzęgiełek jest jeszcze dyferencjał w moście i przednie koła mogą się obracać z różną prędkością.[/quote]

Oj raczej nie mogę się z kolegą zgodzić. Dyferencjał jest ale tylko w tylnym moście. Sprawdź osobiście:
1. włącz 2H i na nawierzchni twardej np, droga polna, skręć na maxa w lewo lub prawo i jedź kawałek np 5m, potem zaobserwuj ślady przednich kół.
2. Powtórz to z włączonym napędem na przód np 4h.
ad 1. przy 2H prawe koło (przy skręcie w lewo) zostawi normalny ślad obracającego się koła tzn będzie widać ślady bieżnika opony - lewe tak samo
ad 2. przy 4H prawe koło będzie się "ślizgać" po nawierzchni a lewe zostawi w miarę normalny ślad.
Dlaczego? - Bo promień jest inny i droga do pokonania inna.

Dzieje się tak dlatego, że w 4H koła przednie są "zblokowane" (są tam co prawda sprzęgiełka), a z tyłu jest mechanizm różnicowy. Oznacza to, że włączając 4H, lub 4L, możesz jeździć po wszystkim ale nie asfalcie i betonie, tam gdzie jest super przyczepność, bo zniszczysz sprzęgiełka. Wyjątkiem jest jazda na wprost.Inaczej po co napęd na 4 koła skoro przy słabszej przyczepności jedno by się obracało?

_________________
Adam


Na górę
 Tytuł:
Post: 22-08-2009, 23:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-11-2007, 15:10
Posty: 145
Lokalizacja: Warszawa
killer78 pisze:
Oj raczej nie mogę się z kolegą zgodzić. Dyferencjał jest ale tylko w tylnym moście. Sprawdź osobiście:
1. włącz 2H i na nawierzchni twardej np, droga polna, skręć na maxa w lewo lub prawo i jedź kawałek np 5m, potem zaobserwuj ślady przednich kół.
2. Powtórz to z włączonym napędem na przód np 4h.
ad 1. przy 2H prawe koło (przy skręcie w lewo) zostawi normalny ślad obracającego się koła tzn będzie widać ślady bieżnika opony - lewe tak samo
ad 2. przy 4H prawe koło będzie się "ślizgać" po nawierzchni a lewe zostawi w miarę normalny ślad.
Dlaczego? - Bo promień jest inny i droga do pokonania inna.

Dzieje się tak dlatego, że w 4H koła przednie są "zblokowane" (są tam co prawda sprzęgiełka), a z tyłu jest mechanizm różnicowy. Oznacza to, że włączając 4H, lub 4L, możesz jeździć po wszystkim ale nie asfalcie i betonie, tam gdzie jest super przyczepność, bo zniszczysz sprzęgiełka. Wyjątkiem jest jazda na wprost.Inaczej po co napęd na 4 koła skoro przy słabszej przyczepności jedno by się obracało?
Dyferencjał jest w przednim moście, zajrzyj pod samochód to go zobaczysz (chyba że masz wersja 2WD). W tylnim też jest. Tak samo jest w Samuraju, Limnym, Vitarze i Grand Vitarze I. Nie ma dyferencjału międzyosiowego, który kompensuje różnice prędkości obrotowej przedniej i tylnej osi na zakrętach.
Obrazek


Na górę
 Tytuł:
Post: 23-08-2009, 08:50 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15-12-2006, 15:52
Posty: 774
Lokalizacja: Białystok
Luudzie .. wiele razy jeździłem po asfalcie z zapiętymi przednimi sprzęgiełkami i napędem na tył i NIC się nie stało. :D

Dyferencjał w przednim moście JEST. Jakby go nie było to na 4H nawet w terenie nie dałoby się skręcać. :lol:


Na górę
 Tytuł:
Post: 23-08-2009, 12:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14-10-2007, 21:38
Posty: 96
Lokalizacja: Wrocław
myślę, że rozmawiamy o suzuki vitara np long, a nie grand...?
w starszych vitarach na 100 % nie wolno jeździć po asfalcie na 4h

Tylko tak umiem wstawić plik, jak ktoś wie jak zrobić by był widoczny proszę o info - strona odsiebie.com
http://odsiebie.com/pokaz/4993368---2038.html

_________________
Adam


Na górę
 Tytuł:
Post: 23-08-2009, 17:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-11-2007, 15:10
Posty: 145
Lokalizacja: Warszawa
killer78 pisze:
myślę, że rozmawiamy o suzuki vitara np long, a nie grand...?
w starszych vitarach na 100 % nie wolno jeździć po asfalcie na 4h
Akurat napęd w Vitarach i Grand Viatarach I jest taki sam. Różnica polega na pneumatycznych sprzęgiełkach w GV. W instrukcji do GV 1 też jest napisane żeby nie jeździć z 4H i 4L po przyczepnych nawierzchniach. Właściwie jeździć można ale nie skręcać :lol:


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-08-2009, 06:18 
Offline

Rejestracja: 25-02-2009, 08:19
Posty: 25
Lokalizacja: CBY
killer78 pisze:
a jeżdżąc na LOCK nie porozwalałeś sprzęgiełek na asfalcie? W suzach most przedni jest blokowany a to oznacza, że koło lewe przód i prawe przód obraca się z taką samą prędkością = na zakrętach sprzęgiełka dostają na asfalcie strasznie w d...ę.


Ale przecież zwirek36 nie napisał, że jeździ na 4H, tylko na LOCK. Chyba pomyliłeś LOCK z napędem 4H.
Samo zapięcie LOCK, nie wpływa przecież na to, że jedziemy 4x4. Jeździłem tak całą zimę żeby co chwilę nie wysiadać - zapinać lub odpinać - i nic się nie stało.

Wiadomo, że na 4H (i tym bardziej 4L) nie jeździmy po czarnym.

_________________
Jurek


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-08-2009, 08:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14-10-2007, 21:38
Posty: 96
Lokalizacja: Wrocław
Jak masz zapięte na LOCK, tzn, że łączysz koło z półosią napędową. Jak zapniesz w 2 kołach to się będzie obracał przedni most, owszem, nie będzie napędzany od silnika, lae będzie pracował. W zimie można jeździć, jak są ośnieżone jezdnie, mokre itd, ale jak będziesz skręcał to wykończysz sprzęgiełka. Decyzja należy oczywiście do użytkownika, bo to Użytkownik nie będzie miał napędu na 4 koła :placze:

Oznaczenie:
4H = załączenie przedniego napędu (wał przedni będzie się obracał z normalną prędkością),
4L = jw z tym, że idzie przez reduktor czyli wolniej, ale mocniej!
:idea:
Jeśli nie załączysz ręcznie sprzęgiełek na LOCK, to napędu na przednią oś nie będzie, ale wał będzie się obracał - więcej będzie palił.
:idea:
Jeśli masz sprzęgiełka automatyczne to musisz się zatrzymać przełączyć (przy wciśniętym sprzęgle) na pozycję 4H, lub 4L pojechać do tyłu np 1-2m (aż usłyszysz tyknięcie) i wtedy do przodu.

Jeśli chcesz rozłączyć napęd to:
1. Zatrzymać się
2. Przełączyć dźwignię na 2H
3. Cofnąć (jeśli jeździłeś do przodu) np 1-2m, aż usłyszysz pstryknięcie
4. Jechać do przodu...

_________________
Adam


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-08-2009, 11:53 
Offline

Rejestracja: 25-02-2009, 08:19
Posty: 25
Lokalizacja: CBY
Wg mnie zapięcie sprzęgiełek (bez przełączenia na 4H - jeżdżę na 2H) nie wpływa na zużycie tychże z powodu występujących naprężeń między kołami przedniej osi, ponieważ jest tam mechanizm różnicowy, który likwiduje napięcia występujące przy skręcaniu z powodu różnicy promienia skrętu.

Oczywiście przy odpiętych sprzęgiełkach nie pracuje przedni wał i przedni most, a tylko koła na łożyskach, więc wtedy jest mniejszy opór części mechanicznych i spalimy mniej paliwa, lżej kręci sie kierownicą itp.

Po asfalcie nie jeździmy na 4H, ponieważ występują naprężenia między przednim, a tylnym mostem (z powodu różnic między drogą przejechaną przez te mosty w czasie skręcania), które nie są w żaden sposób redukowane i wtedy możemy rozwalić sprzęgiełka i nie tylko ;) . Oczywiście mówimy o samuraiach i vitarach (bez elektroniki).

Taka jest moja wiedza na ten temat i tego się będę trzymał do wykończenia sprzęgiełek. :lol:

_________________
Jurek


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-08-2009, 13:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-11-2007, 15:10
Posty: 145
Lokalizacja: Warszawa
killer78 pisze:
Jak masz zapięte na LOCK, tzn, że łączysz koło z półosią napędową. Jak zapniesz w 2 kołach to się będzie obracał przedni most, owszem, nie będzie napędzany od silnika, lae będzie pracował. W zimie można jeździć, jak są ośnieżone jezdnie, mokre itd, ale jak będziesz skręcał to wykończysz sprzęgiełka. Decyzja należy oczywiście do użytkownika, bo to Użytkownik nie będzie miał napędu na 4 koła :placze:
Sprzęgiełek się nie wykończy bo półosie będą połączone z dyferencjałem, który będzie umożliwiał obracanie się przednich kół z różnymi prędkościami na zakrętach, tak jak pisze jerryS. Nic się nie stanie od jazdy z zapiętymi sprzęgiełkami i reduktorem ustawionym na 2H. Spalanie będzie trochę większe.
W trybie 4H sprzęgiełka raczej też się nie zepsują bo nie zużywają się bardziej w pozycji Lock, prędzej wysiądą przeguby, albo reduktor i zużyją się się opony. :zly:


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-08-2009, 22:08 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14-10-2007, 21:38
Posty: 96
Lokalizacja: Wrocław
Jeszcze raz napiszę:
w starych vitarach (long, 1,6, V6), bez elektroniki nie ma mechanizmu różnicowego w przednim moście!!!
Tylko tylni most ma mech. różnicowy!

_________________
Adam


Na górę
 Tytuł:
Post: 25-08-2009, 07:21 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 15-12-2006, 15:52
Posty: 774
Lokalizacja: Białystok
Chłopie daj już spokój. KAŻDA vitara ma w przednim moście mechanizm różnicowy, chyba, że ktoś go wcześniej zaspawał. :lol:


Na górę
 Tytuł:
Post: 25-08-2009, 08:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-11-2007, 15:10
Posty: 145
Lokalizacja: Warszawa
killer78 pisze:
Jeszcze raz napiszę:
w starych vitarach (long, 1,6, V6), bez elektroniki nie ma mechanizmu różnicowego w przednim moście!!!
Tylko tylni most ma mech. różnicowy!
Dlatego próbujemy wyjaśnić Ci że Vitary (wszystkie) mają dyferencjał w przednim moście. W niektórych wersjach wygląda on tak:
Obrazek


Na górę
 Tytuł:
Post: 25-08-2009, 08:53 
Offline

Rejestracja: 28-11-2007, 00:12
Posty: 10
killer78 pisze:
Jeszcze raz napiszę:
w starych vitarach (long, 1,6, V6), bez elektroniki nie ma mechanizmu różnicowego w przednim moście!!!
Tylko tylni most ma mech. różnicowy!
:szok:
vitary i grand vitary I mają de facto identyczne przeniesienie napędu ... mech. różnicowe są w mostach, nie ma między osiami i tyle.
Jeśli jest inaczej, to ktoś coś majstrował w mostach ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 25-08-2009, 11:17 
Offline

Rejestracja: 29-11-2007, 08:52
Posty: 106
killer78 pisze:
Jeszcze raz napiszę:
w starych vitarach (long, 1,6, V6), bez elektroniki nie ma mechanizmu różnicowego w przednim moście!!!
Tylko tylni most ma mech. różnicowy!

A to dobre :szok:

To chyba hamerykaniec z napędem na tylko na tył :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 29-08-2009, 20:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14-10-2007, 21:38
Posty: 96
Lokalizacja: Wrocław
OK, to dlaczego po czarnym nie wolno jeździć z napędem na 4 koła - w starych np. longach, czy innych vitarach?

_________________
Adam


Na górę
 Tytuł:
Post: 30-08-2009, 08:17 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02-04-2009, 09:21
Posty: 9
Lokalizacja: Brzeg
Ponieważ tak jak napisał piotrk nie ma mechanizmu różnicowego między osiami czyli brak kompensacji wału na przód i tył.
Producent nie zaleca, ale wiele osób jeździ w zimie np. ja mam napęd 4H jeżeli są koleiny i błoto pośniegowe z tym że bardzo ostrożnie jeżdżę na skrzyżowaniach i zakrętach (czasami nawet wypinam na 2H).
Poza tym pojeździj na czarnym poskręcaj na ful z dużą prędkością a później zerknij na opony :D .


Na górę
 Tytuł:
Post: 30-08-2009, 09:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13-11-2007, 15:10
Posty: 145
Lokalizacja: Warszawa
killer78 pisze:
OK, to dlaczego po czarnym nie wolno jeździć z napędem na 4 koła - w starych np. longach, czy innych vitarach?
Na zakrętach koła po lewej stronie auta pokonują inną drogę niż te po prawej, tak samo koła przedniej osi pokonują inną drogę niż koła tylniej (zwłaszcza na ostrych zakrętach to widać). Różnice prędkości między kołami po lewej i prawej stronie wyrównują dyferencjały w mostach, a różnice prędkości między przednią osią a tylnią nie są wyrównywane bo w trybie 4H i H4 są one połączone i koła obu osi muszą się trochę ślizgać. Dlatego lepiej nie ślizgać się po przyczepnych nawierzchniach.
Jeżeli nie pokonuje się ostrych zakrętów to różnice prędkości osi będą minimalne i niektórzy stale jeżdzą w zimie z napędem na 4 koła.


Na górę
 Tytuł:
Post: 30-08-2009, 20:09 
Offline

Rejestracja: 04-02-2008, 21:54
Posty: 81
Lokalizacja: Piaseczno
Jazda z zapiętym napędem na cztery na przyczepnej nawierzchni przypomina jazdę czołgiem a nie samochodem :) masochizm dla kierowcy, sadyzm dla auta. Niemożliwe nie zauważyć, chyba, że mimo przełączenia, przód tak naprawdę jest niezapięty.
U mnie przykładowo musieli przedmuchać pneumatykę. Wcześniej jeździłem "4x4" (w cudzysłowie - he he), żona nawet przyznawała mi rację, że auto rzeczywiście lepiej i fajniej jeździ :) :) :) Psychologia działa cuda :) tak naprawdę to przód mi się wcale nie zapinał. Wyszło dopiero po wjechaniu w piach :)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 49 ]  Przejdź na stronę 1 2 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 32 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]