Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 02-08-2025, 18:09

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 94 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 Następna
Autor Wiadomość
 Tytuł:
Post: 12-08-2010, 16:19 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12-07-2008, 06:42
Posty: 129
Lokalizacja: Łódzkie
ESP został wprowadzony chyba tylko po to aby auto mogło dostać gwiazdek w testach zderzeniowych. Ja mam wersję bez ESP ale 4x4 i nie widzę innego powodu dlaczego jest teraz montowany ESP


Na górę
 Tytuł: ESP i Auto 4WD
Post: 12-08-2010, 21:08 
Offline

Rejestracja: 04-06-2010, 22:50
Posty: 14
Czyli... Jazda SX4 z ESP włączonym (mam możliwość wyłączenia) ma sens tylko przy napędzie 2WD i 4WD Lock? Może ktoś na forum już użytkował wersję 4x4 z ESP i Auto 4WD np. zimą i ma już jakieś własne wnioski i przemyślenia?


Na górę
 Tytuł:
Post: 13-08-2010, 05:52 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12412
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Generalnie ESP działa szybciej i skuteczniej niż tryb Auto.


Na górę
 Tytuł:
Post: 13-08-2010, 06:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1020
Lokalizacja: Warszawa
Oraz ESP potrafi załączyć/odłączyć nie tylko napęd, ale i pojedyncze hamulce.


Na górę
 Tytuł:
Post: 14-08-2010, 13:04 
Offline

Rejestracja: 07-09-2009, 10:00
Posty: 60
Lokalizacja: zachodniopomorskie
odnośnie działania ESP - cytat z "Motofakty": "ESP działa w zakresie kontroli dynamiki wzdłużnej i poprzecznej. Jak nazwa wskazuje system stabilizuje kierunek jazdy samochodu tracącego przyczepność, korygując tor jego jazdy. Zastosowane w nim układy elektroniczne rozpoznają poślizg boczny samochodu i poprzez możliwość przyhamowania dowolnego koła z osobna potrafią wywołać moment przeciwstawiający się obrotowi samochodu. W razie potrzeby jednocześnie redukowany jest moment obrotowy silnika przez ingerencje w układ sterowania pracą silnika, w celu zmniejszenia siły napędowej na kołach osi napędzanej. Typowy zakres pracy ESP to: jazda na wprost, pokonywanie zakrętu, hamowanie, przyśpieszanie, swobodne toczenie. Gdy tylko pojazd wykazuje tendencję do obrotu wokół osi środkowej lub poślizgu bocznego następuje interwencja układu."
Od 2007 roku użytkuję Sedici , w którym akurat mam ESP i 4x4, auto faktycznie lekko głupieje przy włączonym ESP i AUto w przypadku uślizgów bocznych - na lodzie bąków nie pokręcisz...
Natomiast przy jeżdzie po lodzie lub błocie na wprost/pod górę tył dołącza się bez problemów, a wyrywany piach wali po masce gościa z tyłu.
Gwizdon, wydaje mi się, że mylisz pojęcia z montowanym już wcześniej w innych samochodach układem ASR, który zapobiegał uślizgom wzdłużnym, faktycznie tam koła napędzane są wyhamowywane, natomiast przy włączonym ESP w Sedici bez problemu "przypalisz gumę" - przynajmniej w moim :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 16-08-2010, 08:04 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16-03-2007, 08:36
Posty: 234
Lokalizacja: Kraków, Tarnów
Drodzy koledzy,
nie dlaej jak wczoraj miałem przyjemność poczuć wielką zaletę jaką jest ESP w SX4. Podczas deszczu przy wyprzedzaniu lewą stroną złapałem dość dużą kałużę. Efekt był taki że lewa strona auta została mocno hamowana. Natychmiast po tym włączył się ESP i przyhamował mi z równą siłą prawą część auta. Czuć to było wyraźnie, gdyż najpierw auto dostało strzała lekko w lewo a zaraz później w prawo, dzięki czemu finalnie auto prawie zachowało tor jazdy. Jestem przekonany że gdybym ESP nie posiadał to dzisiaj bym tego posta nie zamieszczał...
A co do 4x4 to oczywiście jechałem na Auto, ale w tym przypadku i tak by to nic nie dzało.

A jeśli chodzi o lód, to byłem kilka razy na placu na którym można w zimie poćwiczyć. Efekt, przy włączonym ESP nic nie da się poćwiczyć - ogranicza moc przekazywaną na koła. Natomiast samo 4x4 daje dużo radości :)


Na górę
 Tytuł:
Post: 23-08-2010, 21:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-08-2008, 19:39
Posty: 1130
Nie mieszalem sie dotad do powyzszej dyskusji, bo choc moj SX4 ma ESP to jednak jest wersja 2WD wiec nie jestem "fachowcem" mogacym sie opierac na wlasnych doswiadczeniach, a o takowe - miedzy innymi - pytal Kolega gwizdon...
Cytuj:
Tak zrobiono te systemy, żeby sobie nawzajem przeszkadzały zamiast działać razem

Rozumiem, ze to mial byc zart... i nie mam absolutnie nic przeciwko temu, ale... w dalszym ciagu postu nalezaloby przynajmniej sprobowac odpowiedziec powaznie na postawione w temacie watku pytanie...
Cytuj:
ESP został wprowadzony chyba tylko po to aby auto mogło dostać gwiazdek w testach zderzeniowych.

ESP nie ma zadnego wplywu na wyniki testow zderzeniowych.
Cytuj:
Ja mam wersję bez ESP ale 4x4 i nie widzę innego powodu dlaczego jest teraz montowany ESP

I tak ma w zasadzie byc, nie powinienes nawet wiedziec ze masz takie "cos" na pokladzie, aby nie "kalkulowac" sobie dodatkowego marginesu bezpieczenstwa.
Tylko wowczas masz szanse na wsparcie w chwili gdy sam sie przeliczysz lub nagla sytuacja na drodze przerosnie Twoje umiejetnosci...

Post Kolegi domino jest tutaj najlepszym przykladem, ze ESP ma prawo bytu i w samochodach z napedem 4WD.

Uzupelniajac wypowiedz Kolegi mmr, faktycznie podstawowym parametrem kontrolowanym przez system ESP jest przyspieszenie w kierunku poprzecznym, ale oprocz niego kontrolowane sa predkosci obrotow kazdego kola, polozenie pedalu gazu, polozenie kola kierownicy, predkosc pojazdu, predkosc obrotowa silnika etc. etc....
i jeszcze jedno, uklad ASR jest jednym z elementow ESP.

Mysle ze warto przejrzec te publikacje:

- w oryginale: http://www.kfztech.de/kfztechnik/sicherheit/ESP.htm

- lub w "przekladzie" przy uzyciu translatora: http://translate.google.de/translate?js ... l=de&tl=pl

Ponadto warto chyba obejrzec te filmy, aby zobaczyc jak wyglada to w praktyce:

http://www.youtube.com/watch?v=NiZjeeMExY4
http://www.youtube.com/watch?v=Zy8jocfu ... re=related

znajomosc japonskiego ulatwi zrozumienie ;) :
http://www.youtube.com/watch?v=62n_AI5M ... re=related


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-08-2010, 08:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1020
Lokalizacja: Warszawa
SX4ever pisze:
Rozumiem, ze to mial byc zart... i nie mam absolutnie nic przeciwko temu, ale... w dalszym ciagu postu nalezaloby przynajmniej sprobowac odpowiedziec powaznie na postawione w temacie watku pytanie...

Odpowiedziałem w kolejnym poście poważnie przecież.

SX4ever pisze:
ESP nie ma zadnego wplywu na wyniki testow zderzeniowych.

Na wyniki zderzenia per se nie ma, ale ma wpływ na ilość gwiazdek -- samochód bez ESP nie ma szans na piątą gwiazdkę:
http://www.auto-motor-i-sport.pl/wiadom ... -4262.html


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-08-2010, 12:34 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22-02-2010, 11:43
Posty: 16
Lokalizacja: Warszawa
Ekspolatuję dwa samochody z napędem 4x4. Fiata Sedici bez ESP i Jeepa z ESP. Silniki diesla porównywalne mocą: 120 KM i 140KM. Zdecydowanie stabilniej na lodzie, głębokim błocie i śniegu zachowuje się samochód z ESP. Co prawda w sytuacji krytycznej przyhamowuje samochód (działanie ESP) ale dodając gazu samochód jedzie "jak po sznurku". Fiatem bez ESP można poszaleć ale zachowuje się mniej stabilnie. Moim zdaniem zastosowanie 4x4 łacznie z ESP jest rozwiązaniem najlepszym. Zwłaszcza że ESP można wyłączyć i się pobawić uślizgami.


Na górę
 Tytuł:
Post: 24-08-2010, 20:56 
Offline

Rejestracja: 04-06-2010, 22:50
Posty: 14
Witam , Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Najbardziej mnie nurtowalo pytanie czy w ogóle przy ESP (które działa między innymi jako ASR) i Trybie AUTO zdąży się włączyć napęd na tył. Z waszych odpowiedzi wynika że to działa! Resztę sprawdzę sam zimą. Pozdrowienia dla wszystkich!


Na górę
 Tytuł:
Post: 07-09-2010, 20:29 
Offline

Rejestracja: 20-08-2010, 20:52
Posty: 456
Lokalizacja: Rzeszów
Suzuki: SX4
gwizdon pisze:
Witam , Dzięki wszystkim za odpowiedzi. Najbardziej mnie nurtowalo pytanie czy w ogóle przy ESP (które działa między innymi jako ASR) i Trybie AUTO zdąży się włączyć napęd na tył. Z waszych odpowiedzi wynika że to działa! Resztę sprawdzę sam zimą. Pozdrowienia dla wszystkich!
Tak jak pisali już wyżej ESP ma inną funkcję - trzymać kierunek jazdy. Współpracuje zazwyczaj z czujnikiem położenia kierownicy oraz czujnikiem przyspieszeń - jeżeli kierownica jest skręcona w lewo, to samochód ma skręcać w lewo - a nie np. jechać prosto. Na co dzień jeżdżę Outlanderem z ESP i jedyny raz, kiedy widziałem działanie ESP (zasygnalizował ikonką na wyświetlaczu) to była właśnie taka sytuacja na "białym asfalcie" przy ok. 20-30km/h/. Zaświecił na żółto, przyhamował lewe tylne koło i samochód skręcił. W ub. roku testowałem Sedici bez ESP i na zakręcie, jak przednie koła złapały poślizg to załączył się tył i mnie niemal wyprzedził. ESP do takiej sytuacji nie dopuszcza - przyhamowuje jedno z kół i trzyma kierunek jazdy. Najlepiej działające ESP spotkałem w Skodzie Yeti - niezauważalnie i na czas. W Outku działa z pewnym opóźnieniem, jak poślizg jest już wyraźnie odczuwalny. Dlatego szukając SX'a/Sedici dla żony jednym z podstawowych wymogów (moim) było ESP, drugim wymogiem był jasny kolor ;) dlatego padło na SX4 ME


Na górę
 Tytuł:
Post: 12-09-2010, 09:24 
Offline

Rejestracja: 04-06-2010, 22:50
Posty: 14
Myślę że ten filmik jest wart obejrzenia
http://www.youtube.com/watch?v=gHRIlM8WLnU&NR=1


Na górę
 Tytuł:
Post: 12-09-2010, 11:03 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12412
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
niezły filmik, szkoda że nie hablam espaniol :(

Swoją drogą w innym klipie tego Hiszpana pokazuje wnętrze SX4 i oni tam mają Clariona w SX4 4x4 :szok: (czyli jak w amerykańskich crossoverach i naszych sedanach).


Na górę
Post: 16-10-2010, 19:30 
Offline

Rejestracja: 19-09-2010, 08:35
Posty: 12
Lokalizacja: Hrubieszów
Witam :D Chciałbym się zapytac czy w suzi trzeba sprawdzac napęd na 4 koła częściej , ponieważ u nas będzie wykorzystywany chyba tylko w zimie , czy po prostu zaglądac powinno się tam co 15 tyś km. No i jeszcze pytanko lock można używac w zimie w śniegu , na lodzie , mokrej nawierzchnii ? Kiedy nie wolno ? :D


Na górę
 Tytuł:
Post: 17-10-2010, 20:07 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
Kupiłeś samochód bez instrukcji obsługi?


Na górę
 Tytuł:
Post: 17-10-2010, 22:43 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-08-2006, 11:13
Posty: 12412
Lokalizacja: CB - CIN - CT
Suzuki: Vitara 1.6 AllGrip
Wały napędowe - kontrola co 45 tys. km
Olej w skrzyni rozdzielczej napędu - kontrola co 30 tys. km
Olej w mech. różnicowym (tył) - wymiana po 15 tys. km, potem kontrola co 30 tys. km

LOCK tylko na śliskim/słabej przyczepności. Nigdy na suchym (bo w sumie jaki sens?).

A instrukcję warto poczytać ;)


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-10-2010, 14:43 
Offline

Rejestracja: 19-09-2010, 08:35
Posty: 12
Lokalizacja: Hrubieszów
Nie ma czasu na razie na czytanie , chciałem się tak szybko zapytac , aby wiedziec .


Na górę
 Tytuł:
Post: 19-10-2010, 14:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03-04-2010, 15:49
Posty: 1020
Lokalizacja: Warszawa
Tłumaczenie na polski: "mój czas jest tak cenny, że zamiast przeczytać instrukcję zmarnuję wasz".


[Panowie - każdy ma prawo zadać tu pytanie, a odpowiedź nie jest obowiązkowa. Kontynuację powyższego wpisu usunąłem i proszę na tym zakończyć :nono: ]


Na górę
 Tytuł: Tryb Auto-4WD
Post: 27-11-2010, 12:10 
Offline

Rejestracja: 09-08-2007, 13:23
Posty: 105
Lokalizacja: Olsztyn
Podczas jazdy w trybie Auto, kiedy na śliskiej nawierzchni dołączył się tył zapaliła się kontrolka LOCK. Jechałem tak dalej jeszcze kawałek ale nie zgasła ( paliły się obie ) i zastanawiam się czy tak powinno być ? Nigdy wcześniej nie zauważyłem czegoś takiego .


Na górę
 Tytuł:
Post: 27-11-2010, 14:16 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10-08-2007, 19:54
Posty: 1138
Lokalizacja: 3-miasto
Chyba tak nie powinno być. Mnie się nigdy nie zapaliła, a zawsze jeżdżę w trybie "auto" i często łapie mi tył. A nie włączyłeś trybu "lock" sam przypadkowo przełączając z "2wd" na "auto"? No i co po przekroczeniu 60 km/h? "Lock" powinien się wyłączać.


Na górę
Post: 28-11-2010, 10:30 
Offline

Rejestracja: 11-05-2007, 11:43
Posty: 8
Lokalizacja: W-wa
funtchomas pisze:
Podczas jazdy w trybie Auto, kiedy na śliskiej nawierzchni dołączył się tył zapaliła się kontrolka LOCK. Jechałem tak dalej jeszcze kawałek ale nie zgasła ( paliły się obie ) i zastanawiam się czy tak powinno być ? Nigdy wcześniej nie zauważyłem czegoś takiego .



Zapalone obie kontrolki Auto i Lock oznaczają awarię tylnego napędu- pewnie urwał się lub zaśniedział przewód przy tylnym moście. Jak wyłączysz zapłon i ponownie go włączysz pewnie "awaria" zniknie, do czasu włączenia tryby Lock lub poślizgu przednich kół w trybie Auto.


Na górę
Post: 28-11-2010, 11:56 
Offline

Rejestracja: 09-08-2007, 13:23
Posty: 105
Lokalizacja: Olsztyn
sagi pisze:
Cytat-kopie bezposrednio poprzedzajacego komentarza usunieto - SX4ever

Ten przewód faktycznie ma skłonności do do urywania się bo jakiś rok temu podczas przeglądu odkryto ,że jest przerwany . Niestety już po gwarancji i będę musiał za to zapłacić :placze:


Na górę
 Tytuł:
Post: 28-11-2010, 17:35 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12-07-2008, 06:42
Posty: 129
Lokalizacja: Łódzkie
przerabiałem ten temat poprzedniej zimy. Dopiero wizyta w servisie rozwiązała problem( koszt nie wielki a sam nie znalazłem miejsca awarii)


Na górę
Post: 30-11-2010, 20:25 
Offline

Rejestracja: 08-03-2008, 00:02
Posty: 275
Lokalizacja: Suwałki
Witam

Czy moglibyście podpowiedzieć i rozwiać wątpliwości jak dziala napęd 4x4 w sx4 europejskim i z USA (tak samo czy inaczej) w trybie LOCK

Czy po włączeniu LOCK występnuje też blokada mechanizmu różnicowego??

Chodzi mi o to - czy jak stanę prawą stroną na lodzie to czy w trybie LOCK dam radę ruszyć?? - czy będą obracać się tylko kola znajdujące się na lodzie?? Pytam bo już sam dokladnie nie wiem

Kiedyś jeżdząc sobie po trawce wjechalem prawą stroną na wzniesienie - prawy tyl oderwal się od ziemi a prawy przód oparł się o pagórek i niestety utknął - kręciło się koło tylnie w powitrzu i przednie tylko jedno - te w mokrej trawie. Wszędzie piszą że na LOCK przekazywany jest napęd 50/50 na każde koło - a mi chyszło że jest to rozdzial na osie ale różnicowy dziala normalnie umiemożliwiając czasami jazdę - i nie znalazłem żadnych info czy jest tam mechanizm ze zwiększonymi oporami ?? Jak to z tym jest.


Na górę
 Tytuł:
Post: 30-11-2010, 23:29 
Offline

Rejestracja: 09-01-2010, 14:02
Posty: 3375
Lokalizacja: Kwidzyn
Z tego co wiem to SX4/Sedici nie mają blokady mechanizmu różnicowego, tak więc, to że samochód stoi w opisanej przez ciebie sytuacji , jest prawidłowe.
IMHO napęd wersji USA i Europe będą miały taką samą konstrukcję.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 94 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 18 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]