Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 15-06-2025, 05:42

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
Post: 25-03-2025, 01:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-11-2024, 22:03
Posty: 76
Suzuki: S-CROSS 1.0 2018
Cześć,
Piszę tu z nadzieją, że temat dotrze do wielu właścicieli różnych modeli suzuki z 1.0 i 1.4 Boosterjet nie wywołując przy tym gównoburzy :D
Próbuję wybrać najlepszy olej pod kątem ochrony silnika. Generalnie wychodzę z założenia, że producent i inżyniery więdzą lepiej i stosuję się do zaleceń z książki serwisowej.
ALE...
Wg producenta mamy stosowac oleje 5w30 ze specyfikacją ACEA od A1/B1 aż do A5/B5 (bardzo szeroki wachlarz), API: SL, SM, SN; oraz ILSAC GF3 do GF5.
I teraz tak:
ILSAC GF3 do GF5- wszystkie są już przestarzałe.
API SL- generalnie dla silników 2004 i starszych, SM- 2010 i starsze, SN- 2020 i starsze... OK, wypada na to, że najbardziej odpowiednia będzie SN.
ACEA wybieram a3/b4 ewentualnie a5/b5- wg mnie najbardziej odpowiednie.
No i fajnie, tylko że tu zaczynają się schody... silniki boosterjet to silniki typu GTDI (bezp. wtrysk z turbo), do których zaleca się następująco:
wg ILSAC: GF6-A
wg API: SN PLUS lub SP
wg ACEA: A7/B7, może ewentualnie C2 albo C3?
Do tego dochodzi fakt, że często ASO leją, co sami uważają za stosowne i zawsze mają jakąś wymówkę. Przykład- w UK pan miał zalewany 5w30, ale przy ostatnim serwisie zalano mu 0w20. Wysłał mejla do Suzuki UK i dostał odp, że wszystko git, że to nowe wytyczne :niewiem:
OK, można to sobie tłumaczyć, że niektóre normy nowsze niż instrukcja obsługi, że inżyniery wyczaiły, że jeden olej lepsiejszy od drugiego... ale mimo wszystko te starsze normy dalej są wg Suzuki OK. Jakiś taki brak odpowiedniej komunikacji z konsumentem tu widzę :D
No i teraz pytanie- lać to, co zaleca Suzuki w książce serwisowej z 2018 czy iść z duchem czasu i stosować oleje dopasowane (ponoć) do silników GTDI z nowszymi normami. Oleje z API SN PLUS lub SP oraz te z ACEA A7/B7 (ew c2, c3) mają ponoć recepturę zapobiegającą zjawisku LSPI.
Ładny z tego wszystkiego wychodzi bigos. Na otarcie łez- to nie tylko w Suzuki takie jazdy.
Wiem- mam za dużo wolnego czasu i przegrałem w życie, ale jakby ktoś miał jakieś krytyczne uwagi to chętnie przeczytam.
AHA- jeśli jest ktoś w posiadaniu w miarę nowego 1.0 lub 1.4 (najlepiej bez hybrydy, ale nie będę wybrzydzać za bardzo) to dajcie proszę znać co u was napisane w instrukcji obsługi odnośnie zalecanego oleju silnikowego (powinno być gdzieś w okolicach strony 7-24).
Pozdrawiam.

_________________
S-Cross 1.0 Boosterjet, 2018


Na górę
Post: 25-03-2025, 07:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1698
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
To jeszcze skomplikuję Ci decyzję: specyfikacja SP została zatwierdzona w 2020 r., więc trudno, aby instrukcja z 2018 o niej wspominała.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 25-03-2025, 09:38 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-11-2024, 22:03
Posty: 76
Suzuki: S-CROSS 1.0 2018
Tak, wiem. Wspomniałem o tym w moim poprzednim poście, stąd moja ciekawość czy tekst w nowszych instrukcjach obsługi się jakkolwiek zmienił.

_________________
S-Cross 1.0 Boosterjet, 2018


Na górę
Post: 25-03-2025, 12:01 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:20
Posty: 484
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Suzuki: Swift AZ
Odpowiedzią na wszystko jest Orlen Max Expert DEX1 :]
0W20 albo 5W30, jak wolisz. 1,0 miał chyba dopuszczone tylko 5W30.
A jak nie możesz się zdecydować to je sobie zmieszaj, tak jak ja w swifcie. :]

Instrukcje są do pobrania w PDF na stronie Suzuki Polska.

_________________
Swift 1,2; była Liana 4WD i Samurai


Na górę
Post: 25-03-2025, 14:12 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-11-2024, 22:03
Posty: 76
Suzuki: S-CROSS 1.0 2018
Jest jakis ważny powód czemu akurat ten olej polecasz?
Tak, 1.0 wg książki powinien być zalany 5w30.
Dzięki za cynk odnośnie instrukcji- faktycznie wszystkie ładnie posegregowane wg modelu i roku. Co do zmian, to tylko dopisali w instrukcji s-crossa 2021 API SP i ILSAC GF6 do silnika k14c (k10c widocznie już był niedostępny), więc dalej jestem głupi :)
Trochę mnie korci żeby napisać do Suzuki, czy byliby w stanie się odnieść do tego.

_________________
S-Cross 1.0 Boosterjet, 2018


Na górę
Post: 28-03-2025, 10:00 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:20
Posty: 484
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Suzuki: Swift AZ
Lubię polskie oleje. Orleny mają dobre parametry, powtarzalność produkcji, nie są podrabiane, mają bdb stosunek jakości do ceny i są nasze. :)

_________________
Swift 1,2; była Liana 4WD i Samurai


Na górę
Post: 28-03-2025, 11:38 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-11-2024, 22:03
Posty: 76
Suzuki: S-CROSS 1.0 2018
Ale to faktycznie produkcja własna Orlenu, a nie przelewanie i rebranding, tak?

_________________
S-Cross 1.0 Boosterjet, 2018


Na górę
Post: 28-03-2025, 11:47 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:20
Posty: 484
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Suzuki: Swift AZ
Tak. Tzn. blendują, czyli kupują bazy olejowe i pakiety dodatków pod konkretne normy i blendują pod konkretny przepis. Ale tak wygląda większość produkcji olejów. Tylko kilka firm na świecie rafinuje własne bazy olejowe. Większość kupuje od nich.

_________________
Swift 1,2; była Liana 4WD i Samurai


Na górę
Post: 28-03-2025, 12:22 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-11-2024, 22:03
Posty: 76
Suzuki: S-CROSS 1.0 2018
Czy w takim razie można założyć że te kilka firm to takie experty maderfakery branży olejowej? Wiesz może konkretnie jakie to firmy lub znasz nazwy handlowe ich olejów?
Myślę, że pewnie ich własne produkty jakościowo nie odbiegają od innych firm, bo i tak wszyscy muszą się mieścić w danych normach, ale dobrze jest pogłębiać wiedzę.
Pozdrawiam.

_________________
S-Cross 1.0 Boosterjet, 2018


Na górę
Post: 28-03-2025, 17:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25-01-2019, 22:18
Posty: 1698
Lokalizacja: Wieliczka
Suzuki: Swift+Vitara
Orlen ma jedną zaletę - prawdopodobnie nikt nie wpadł na pomysł jego fałszowania, bo się nie opłaca. Kupując z półki w sklepie nie masz pewności, że olej premium nie został wprowadzony do obrotu inaczej niż przez producenta.
Trzeba lać w miarę przyzwoity olej, ale najważniejsze, aby zmieniać go regularnie. Lepiej więc kupić tańszy, ale skrócić o połowę okres wymiany. Ponadto ważne jest jak się autem jeździ. Jak mu dajesz na zimnym, to żaden olej nie pomoże.

_________________
ex Swift III 1.3 (2007) | Swift V 1.2 SHVS (2018) | Vitara 1.4T 4WD AT (2019)


Na górę
Post: 04-04-2025, 14:18 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 08-11-2024, 22:03
Posty: 76
Suzuki: S-CROSS 1.0 2018
Jakby kogoś ciekawiło, to Suzuki UK zaleca stosowanie olejów motul. Dziwne że ecstar nie polecają :)
Co do norm, oczywiście każą trzymać się instrukcji.

_________________
S-Cross 1.0 Boosterjet, 2018


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 11 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]