Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 07-09-2025, 12:30

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: 05-09-2025, 00:03 
Offline

Rejestracja: 17-07-2021, 23:10
Posty: 42
Suzuki: S-Cross
Witam.
Jak wiadomo, pod względem serwisowania auta, są na tym forum tacy, co za wszelką cenę będą się trzymać wytycznych producenta, jak i tacy co wszystko zrobią wg własnego uznania.
Ja troche przemyślałem temat ale zapraszam do produktywnej dyskusji. Posłużę się tu przykładem mojego auta - SX4 S-Cross 1.4 mild hybrid automat allgrip, rocznik 2021.

Auto kupione w lecie 2021. Pierwsze 4 serwisy wykonane w ASO (przy przebiegach 1000, 16k, 32k, 48k). Następnie już robiłem samemu w domu. Obecnie auto zbliża się do przebiegu 100k km.

1. Olej.
Wiem że na forum jest podział na tych którzy uważają, że warto lać 0w20, jak i też ci którzy wolą 5w30.
Mi ASO zalało 5w30 po 1000km, ale następnie przy kolejnym serwisie na 16k już weszło 0w20 (wykonywałem przegląd w ASO poza Polską). Kolejne przeglądy przy 32k oraz 48k były robione w Polsce ale też prosiłem o 0w20. Ostatecznie zmieniłem zdanie i przy kolejnej wymianie (przy 64k) zmieniłem na 5w30 i tak już trzymam. Czy mam rację to nie wiem. Pewnie się okaże jak nasze auta będą dobijać do przebiegów 300-400kkm która grupa miała rację (czy miłośnicy 0w20 czy 5w30).
Co do częstotliwości wymiany oleju, od samego początku zgodnie z zaleceniami tutaj z forum uznałem, że 20kkm polecane przez producenta to za dużo - na forum było polecane co 15k. Tak w sumie też robie mniejwiecej (co 16k). Nie wydaje mi się, żeby miało sens wymieniać olej częściej, ale w sumie tylko dlatego tak uważam, bo moje auto praktycznie nie jeździ na krótkich odcinkach. Jak silnik zostanie zapalony, to auto zwykle robi już przynajmniej ze 100km zanim zdąży ostygnąć. Jazda po mieście w ilościach bardzo niewielkich. Z tego względu uważam, że wymiana co 15/16k jest wystarczająca. Gdybym jeździł więcej po mieście to bym pewnie wymianiał olej co 10k, a jeśli dodatkowo do tego by dochodziły krótkie odcinki jazdy to pewnie nawet i co 5k.
Wymiana filtrów powietrza i kabinowego co drugą wymianę oleju i to mi się wydaje wystarczające.

2. Olej w automatycznej skrzyni biegów
Producent nie zaleca wymiany.
Wszyscy wiemy chyba jednak, że wymiana jest korzystna i wypadało by ją robić.
Nie zamierzam się jednak porywać na dynamiczną wymianę, tylko uważam, że wystarczy statyczna.
Przy 48k miałem w ASO na gwarancji uszczelnianą uszczelkę silikonową pod misą olejową skrzyni biegów (jedyna naprawa gwaranycjna w moim aucie) więc w związku z tym ASO zlewało olej ze skrzyni. Nie byli skłonni jednak wymienić tego oleju, tylko mnie poinformowali że wleją stary bo tak przewiduje producent. Sam musiałem więc dopłacić im za 3 litry oleju, aby wlali nowy. Ale w każdym razie przy 48k olej został wymieniony statyczne (3 litry).
Teraz jako że dobijam powoli do 100k to planuje wykonać taką wymianę ponownie i uważam, że taka częstotliwość wystarczy.

3. Świece
Producent zaleca wymiane co 60k. Jednak z tego co wyczytałem, w silniku k14C (bez hybrydy) te same świece starczały na 120k. W związku z tym podjąłem dycyzję, aby opóźnić wymiane, i zamienrzam ją zrobić właśnie teraz w okolicach przebiegu 100k. Auto jeździ jaknajbardziej normalnie, ale pewnie jest już czas na wymianę tych świec.

4. Płyn hamulcowy
Został wymieniony przez ASO przy przeglądzie przy 32k. Auto miało wtedy około 1.5 roku. Moim zdaniem trochę na wyrost, bo producent zaleca wymianę co 2 lata.
Sam jednak uważam, że wymiana płynu hamulcowego powinna wystarczyć co około 4-5 lat. Tak dawniej zalecali producenci samochodów, więc w sumie nie wiem co się zmieniło, bo receptura na płyn hamulcowy która miała by spowodować jego krótszy żywot to raczej nie.
Z tego względu, pewnie narazie się wstrzymam z wymianą płynu hamulcowego do przyszłego roku a może i za dwa lata.

5. Olej w tylnym dyfrze oraz olej w skrzynce rozdzielczej.
Tutaj producent mówi o 8 latach lub 160kkm.
Ja bym się jednak szczerze mówiąc skłaniał, aby te oleje już teraz wymienić gdy auto ma trochę ponad 4 lata i około 100kkm. Czy ma to sens?

6. Pasek klinowy
Tutaj producent mówi o wymianie po 4 latach lub 80kkm.
Czy rzeczywiście jest taka potrzeba? Mój pasek organoleptycznie wygląda bardzo dobrze, i myślę, że spokojnie jeszcze kilka lat pojeździ. Mocno rozważam, aby na ten moment go nie ruszać, a wymianę przeprowadzić za rok, dwa może nawet 3, zwłaszcza że wymiana tego paska w hybridzie to chyba nie jest tak do końca prosta sprawa. Co myślicie?

7. Płyn chłodniczy
Wg producenta ma wystarczyć na 8 lat i tak też zamierzam go wykorzystać - nie planuję wcześniejszej wymiany.

8. Klocki i tarcze
Tylnych klocków i tarcz to zostało jeszcze bardzo dużo, więc na ten moment nie ma co nawet ruszać.
Z przodu po tych prawie 100kkm przednie klocki są zużyte w około 70% więc powoli trzeba by zacząć myśleć o wymianie.
Natomiast zastanawiam się, czy jest od razu konieczność wymiany zarówno klocków i tarcz, czy przy pierwszej wymianie wystarczy wymiana samych klocków a tarcze mogą zostać.
Jak myślicie? Nie do końca orientuje się jaka jest minimalna grubość tarczy wg producenta, ale jeśli znajdę taki parametr to zmierzę, może to da bardziej precyzyjną odpowiedź czy warto już wymieniać tarcze razem z klockami, czy narazie tylko klocki.


Nic innego do serwisowania w tym aucie mi nie przyczchodzi do głowy i też chyba nie jest przewidziane przez produenta.


Jeśli ktoś ma jakieś uwagi lub rady co do moich przemyśleń, to bardzo proszę - chętnie poczytam i podyskutuje


Pozdrawiam.


Na górę
Post: 05-09-2025, 08:13 
Offline

Rejestracja: 23-03-2018, 12:21
Posty: 360
Co do p.2 nie porywalbym sie na dynamiczna wymiane w tf81sc. Owszem, firmy i niektore kanaly na yt bardzo to promuja, ale nie sadze by u nas byl to dobry pomysl.

Z tego co wyinwestygowalem, glownym przeciwwskazaniem jest filtr w skrzyni (niewymienny bez rozbierania skrzyni, dodatkowo jest on papierowy(w srodku plastikowej obudowy)). Jest tu pewne ryzyko ze zle dobrane cisnienie w automacie moze przepchnac opilki/czesci filtra do skrzyni.

Na razie wymieniam statycznie "w warsztacie" co 60k (dopiero raz), ale jak zdecyduje ze auto zostaje do konca to bede to robil sam (instrukcje sa na yt, bardzo proste)

Co do reszty mam podobne spostrzezenia. Poza olejem w silniku i dyfrach to chyba nie ma co az tak czesto wymieniac elementow (np. Swiec) jesli auto dziala poprawnie


Na górę
Post: 05-09-2025, 08:40 
Offline

Rejestracja: 11-12-2024, 11:31
Posty: 12
Suzuki: S-CROSS 1.4 AT 4x4
We Wrocławiu/Tyńcu w aso suzuki wymieniają dynamicznie w aisinach. Jak ktoś ma maszynę to wymienia.

Wysłane z mojego SM-S901B przy użyciu Tapatalka


Na górę
Post: 05-09-2025, 20:33 
Offline

Rejestracja: 17-07-2021, 23:10
Posty: 42
Suzuki: S-Cross
arekws1 pisze:
Co do p.2 nie porywalbym sie na dynamiczna wymiane w tf81sc. Owszem, firmy i niektore kanaly na yt bardzo to promuja, ale nie sadze by u nas byl to dobry pomysl.

Z tego co wyinwestygowalem, glownym przeciwwskazaniem jest filtr w skrzyni (niewymienny bez rozbierania skrzyni, dodatkowo jest on papierowy(w srodku plastikowej obudowy)). Jest tu pewne ryzyko ze zle dobrane cisnienie w automacie moze przepchnac opilki/czesci filtra do skrzyni.

Na razie wymieniam statycznie "w warsztacie" co 60k (dopiero raz), ale jak zdecyduje ze auto zostaje do konca to bede to robil sam (instrukcje sa na yt, bardzo proste)

Co do reszty mam podobne spostrzezenia. Poza olejem w silniku i dyfrach to chyba nie ma co az tak czesto wymieniac elementow (np. Swiec) jesli auto dziala poprawnie


W moim aucie jest akurat skrzynia tf71-sc.
Myślałem, że taka sama była też w poprzednich modelach bez mild-hybrid.
Czy któreś suzuki miały tf81-sc o której piszesz ?

Wkażdym razie zgadzam się z tobą w 100%. Wolę unikać wymiany dynamicznej, natomiast skupić się na odpowiednio regularnie częśtej wymienie statycznej która w zupełności powinna wystarczyć.

Co do olejów w dyfrze i skrzynce rozdzielczej - to wymieniałbyś w takim razie już przy około 100k, czy czekać aż auto dobije do 160k wg insturkcji. Ja się skłaniam ku wymianie teraz, ale chciałbym usłyszeć też opinię innych.


Na górę
Post: 06-09-2025, 05:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17-09-2018, 20:20
Posty: 489
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Suzuki: Swift AZ
Zdecydowanie warto teraz, a nawet tak co 60k. Kojarzę z forum dustera, że po kilkudziesięciu kkm ludzie mieli olej w dyfrze bardziej zużyty niż w ręcznej skrzyni biegów.

_________________
Swift 1,2; była Liana 4WD i Samurai


Na górę
Post: 06-09-2025, 20:58 
Offline

Rejestracja: 21-09-2021, 10:51
Posty: 304
Suzuki: S-Cross
1. Olej.
Temat 0w20 vs 5w30 pominę ale u mnie po 10 tys km z czego 9 po autostradzie olej już był wyraźnie 'podfajczony'. Ja u siebie zmieniam co 10

2. Olej w automatycznej skrzyni biegów
U mnie po 80 tys olej już był zasyfiony - 3 wymiany statyczne i jak nowy

3. Świece
Ja jeżdże prawie od nowości na gazie ale po 35 tys fabryczne świece wyglądały już bardzo słabo

4. Płyn hamulcowy
Nie wiem jakie zalecenia były kiedyś ale 2 lata żeby utrzymywać 100% sprawność brzmią rozsądnie. Pewnie i co 5 się nic nie stanie ale.

5. Olej w tylnym dyfrze oraz olej w skrzynce rozdzielczej.
Ja u siebie zmieniałem po 60 tys. Po 80 sprzęgło dyfra powiedziało papa a olej był cały sfajczony. Podejrzewam, że albo mechanik zalał zły olej albo coś zwalił przy zmianie oleju. W każdym razie nowe sprzęgło i po 20 tys km od wymiany olej wyglądał jak nowy.

6. Pasek klinowy
Jak wyżej - u siebie zmieniałem po 60 tys (wymuszone przez wyjazd za granicę) ale koszt pasków w ASO to było całe 150 zł (osprzęt + hybryda) więc koszt na tyle pomijalny, że nawet bym się nie zastanawiał tylko zmieniał

7. Płyn chłodniczy
Wg producenta ma wystarczyć na 8 lat i tak też zamierzam go wykorzystać - nie planuję wcześniejszej wymiany.

8. Klocki i tarcze
Jak dla mnie wedle zużycia (albo zardzewienia)
U siebie przód klocki zmieniałem przez wyjazd po 60 tys (w fabrycznych jeszcze 5-10 tys zostało) i drugi raz przy 105 tys komplet tarcze klocki - klocka była jeszcze 1/2-2/3 ale tarcze już miały bardzo duży rant. Tył dalej fabryczny i z 1/3-1/2 klocka dalej zostało (choć myślę o zmianie klocków, bo już są mocno przerdzewiałe)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]