Suzuki Klub Polska - Forum Dyskusyjne - www.suzukiklub.pl

Forum dyskusyjne dla użytkowników samochodów marki Suzuki.
Dzisiaj jest 15-06-2025, 22:37

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Post: 13-07-2024, 12:34 
Offline

Rejestracja: 13-07-2024, 12:21
Posty: 2
Suzuki: Jimny
Witam,
Mam pytanie dotyczące wymiany sprzęgła w Suzuki Jimny 1,5 DDIS 2007 rok. Z rozmowy z mechanikiem zachodzi konieczność wyciągania silnika do wymiany sprzęgła ze względu na brak dostępności do górnych śrub mocujących. Czy ktoś wymieniał już sprzęgło i może doradzić jakiś patent lub może polecić jakiegoś sprawdzonego mechanika najlepiej z okolic Gorzowa Wlkp. lub dalej.
Z góry dziękuję za wszelką pomoc.


Na górę
Post: 17-07-2024, 00:17 
Offline

Rejestracja: 19-01-2020, 07:58
Posty: 17
Suzuki: Jimny
Witam.
Jeżeli mechanik powiedział, że bez wyciągnięcia silnika nie da rady, to ZMIKEŃ mechanika. Bzdura. Posiadam DDIS z 2008r i ostatnio wyciągałem 3 razy skrzynie i już z zamkniętymi oczami to zrobię, bez wyciągania silnika.
Zaczynasz od demontażu wydechu, a właściwie fragmentu. Od katalizatora do łączenia w tylnej części.
WAŻNE abyś pamiętał. Zaznacz sobie dokładnie jak jest położony wał w gniazdach, aby dokładnie tak samo go założyć.
Wykręcasz wał od przedniego napędu. Przy okazji sprawdź łączenie. Wał ten składa się z dwóch części łączony wielowypustem z osłoną gumową i kalamitką do smarowania owego wielowypustu. bardzo prawdopodobne, że nikt nigdy jej nie smarował, a guma się rozpadnie w rękach - przynajmniej u mnie tak było. Nie pamiętam kosztu tej gumy, ale nie jest wielki. Spuszczasz olej i odkręcasz od strony reduktora wał wychodzący ze skrzyni do wspomnianego reduktora. Wał ten ze skrzyni wyciągasz, dlatego ważne jest żeby spuścić olejne skrzynki.
W kabinie pod mieszkiem lewarka zmiany biegów odkręcasz 4 śruby, a z samego lewarka odkręcasz gałkę i zdejmujesz ją razem z mieszkiem.
Odkręcasz tylną poduszkę która jest w takim czarnym korytku, które trzyma skrzynie na ramie. Odkręcasz ją od dołu, jak dobrze pamiętam są tam 3 śruby. Po odkręceniu możesz wysunąć na bok poduszkę. Samo korytko odkręcasz w miejscu gdzie wychodzi krótki wał. Są tam 4 śruby. Podeprzyj skrzynie żeby zbytnio się nie obniżyła.
Zostawiasz chwilowo tył. Idziesz do przedniej części. Odkręcasz wysprzęglik, który znajduje się po lewej stronie na dole skrzyni. Następnie odkręcasz od dołu po dwie śruby na każdej poduszce trzymającej silnik. Poduszki są dwie. Z lewej i prawej strony.
Luzujesz je dość mocno, ale nie odkręcasz całkowicie nakrętek. Przechodzisz na tył i opuszczasz skrzynię. Po opuszczeniu odkręcasz pająka, który podtrzymuje lewarek. Są tam 4 śruby. Po dwie na stronę i jedna która łączy dźwignię wychodzącą ze skrzyni z lewarkiem. Lewarek zaczyna luźno sobie latać.
Wyciągasz pająka - tu możesz się trochę nagimastykować, ale daje radę. Odpowiednio trzeba obrócić i wyjąć. Tu się przyda pomoc drugiej osoby, która będzie asekurowała wyciąganie z kabiny, ponieważ luźno latający lewarek pozbawiony gałki może porysować dolną część panela środkowego deski rozdzielczej. Przy wyciąganiu jest prościej niż przy wkładaniu - wtedy naprawdę warto kogoś mieć do pomocy.
Po obniżeniu skrzyni i odkręceniu pająka możesz odkręcać samą skrzynię. Będziesz musiał ją naciągnąć do dołu na tyle żeby odsłoniły się górne śruby. Przy okazji odpinasz dwa przewody. Jeden od czujnika położenia wału (prawa strona, lekko u góry pod blaszką, która osłania go przed ciepłem katalizatora) i drugi po lewej bardziej z boku (od świateł cofania)
Od góry są dwie, które trzymają skrzynię i dwie tak od góry po lewo (patrząc od tyłu na skrzynię), którymi jest dokręcony rozrusznik - nasadka chyba 19 a reszta to 17. Aby odkręcić wszystkie te śruby trudno dostępne musisz mieć różnej długości przedłużki do kluczy nasadowych. Nawet 50cm, albo i więcej mi się uzbierało :). Jak dobrze pamiętam wszystkich śrub jest: Dwie od rozrusznika i 4 - 6 które mocują skrzynię do silnika. Musiałbym sprawdzić bo nie pamiętam dokładnie. Wśród wszystkich śrub jest jedna szpilka z nakrętką. Jest ona po prawej strony patrząc od tyłu. Widać ją również w nadkolu koła od strony pasażera.
Po odkręceniu, gdzieś na dole, wkładasz śrubokręt między skrzynię, a silnik i rozsuwasz zestaw. Niestety, pewnie trochę będzie trzeba się naszarpać, aby ją wysunąć. Jeżeli skrzynka się już rozejdzie z silnikiem, trzeba ją unieść i wsunąć na ramę, gdzie wcześniej było przykręcone korytko. Następnie opuścić przód skrzyni i szukając odpowiedniej pozycji przez lekkie obracanie wyciągnąć ją na dół. Tu da o sobie znać irytująca blaszana osłonka przewodu czujnika wału :)) Oczywiście skrzynkę wyciągamy i wkładamy z pomocą.
Ufff... teraz prosta sprawa. Odkręcasz docisk i wyciągasz tarcze z dociskiem. Przy okazji wymieniasz łożysko podpory wałka skrzyni biegów. Łożysko o numerze 6203 dostępne w każdym sklepie z łożyskami. Cena 5zł MADE IN CHINA i 25zł np SKF (bardziej polecane). Tutaj możemy się na chwilę zatrzymać, bo nie rozumiem producenta/konstruktora. Wałek skrzyni biegów wchodzi tak luźno na to łożysko, że wałek praktycznie obraca się w środku łożyska , a nie obraca się łożysko. U mnie na dwóch skrzyniach: starej która ma 200 000km i nowej, która teoretycznie ma przejechane 7000km jest dokładnie tak samo.
Po wymianie łożyska i sprzęgła skręcamy wszystko, czyli powyższe czynności w odwrotnej kolejności. Samo sprzęgło najlepiej jest kupić niestety oryginał, bo wszelkie zamienniki mogą powodować wibracje między 1800-2000 obr/min., ale to wedle uznania.
Co trzeba pamiętać przy skręcaniu: WAŻNA rzecz. Trzeba bardzo uważać, aby nie przyciąć wiązki przewodów, która idzie przy silniku zaraz nad skrzynią, z której wychodzą przewody do podpięcia skrzyni biegów. Nie jest, to trudno zrobić więc warto nad tym chwilę spędzić. Wtyczka do czujnika położenia wału z racji wysokiej temperatur, która jest w jej pobliżu powoduje deformacje lub jej kruchość przez co może nie wchodzić zbyt dobrze, więc przy przypinaniu i rozpinaniu ostrożnie.
I to chyba tyle. Jak potrzeba mogę podesłać jakieś fotki.


Na górę
Post: 05-08-2024, 20:40 
Offline

Rejestracja: 13-07-2024, 12:21
Posty: 2
Suzuki: Jimny
Dzięki michw78 za wyczerpującą odpowiedź. Szukałem innego mechanika ale jakoś topornie mi to idzie. Zastanawiam się czy samemu nie spróbować (niestety ciągły brak czasu przeszkadza) ale czas spędzony w garażu zawsze człowieka odpręży.
Jeżeli mógłbym ciebie prosić o dodatkowe zdjęcia byłbym wdzięczny. W szczególności chodzi o dojścia do górnych śrub oraz inne które wg ciebie mogą nastręczyć problemów.
Chciałbym jeszcze dopytać o to czy belka pomiędzy podłużnicami ramy (na środku) nie będzie przeszkodą do wyciągnięcia skrzyni?
Tak z ciekawości serwis za taką robotę wraz z częściami ceni się ponad 10k ( :sciana: ).


Na górę
Post: 06-08-2024, 22:20 
Offline

Rejestracja: 19-01-2020, 07:58
Posty: 17
Suzuki: Jimny
Ogólnie warsztat powinien wziąć ok 400-500zł za robociznę, przynajmniej takie stawki są u mnie pod Łodzią. Koszt zamiennika sprzęgła 828012 VALEO wraz z łożyskiem oporowym 3151 996 601 SACHS to rząd ok 750zł. Jednak mimo wszystko, że oryginał też jest Valeo kupiłbym teraz oryginał.
Co do belki , to tak jak napisałem wcześniej. Nie jest super prosto wyjąć skrzynie przez tę belkę, ale daje radę. Po odkręceniu tylnego mocowania (czarne korytko gdzie znajduje się tylna poduszka) i odkręceniu skrzyni od silnika, wsuwasz skrzynie nad tę belkę, tak aby wyszła szpilka między silnikiem a skrzynią. Jest ona jedna od strony pasażera. Jak się uda odspoić skrzynie od silnika wsuwając skrzynię nad belkę, trzeba jej przód pochylać i lekko mocując się i szukając odpowiedniej pozycji wyjąć skrzynię. Dwie osoby są potrzebne. Co prawda za pierwszym razem, mnie udało się w pojedynkę, ale myślałem że wyzionę ducha i nie polecam samemu tego robić. Przy wkładaniu, procedura jest odwrotna. Wsuwasz tył skrzyni na belkę, unosisz przód tak, aby wyrównać skrzynię z silnikiem i przesuwasz ją w jego stronę łącząc dwa elementy. Fotki podeślę.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: On ]